Strony

Top Menu

SZTUKA

DESIGN

MUZEUM NARODOWE W WARSZAWIE: 10 OBRAZÓW, KTÓRE WARTO ZOBACZYĆ, CZĘŚĆ 2

Zbiory Muzeum Narodowego w Warszawie liczą ponad 830 tysięcy eksponatów - dzieł sztuki polskiej i światowej. Pochodzą one ze wszystkich epok, od antyku do współczesności, i obejmują  malarstwo, rzeźbę, rysunki, ryciny, fotografie, numizmaty, a także przedmioty sztuki użytkowej. Przygotowaliśmy zestawienie 10ciu najważniejszych obrazów, których nie można przegapić będąc w Muzeum Narodowym. Pierwsza część jest do zobaczenia tutaj: 


DIRCE CHRZEŚCIJAŃSKA - HENRYK SIEMIRADZKI

Henryk Siemiradzki, Dirce chrześcijańska (MNW)
To wielkoformatowa kompozycja, ukazująca w scenerii rzymskiego amfiteatru cesarza Nerona, jego dwór i publiczność, przyglądających się martwemu ciału umęczonej w trakcie rozegranego przed chwilą widowiska dziewczyny. Tytułowe imię Dirce nawiązuje do tragicznej bohaterki mitologii greckiej, drugiej żony króla Teb Likosa, który dla niej odtrącił i uwięził brzemienną Antiope. Po objęciu władzy w Tebach przez synów Antiope, Amfiona i Zetosa, Dirce została z ich rozkazu zgładzona - przywiązana do rogów byka i poturbowana na śmierć przez zwierzę. Siemiradzki przedstawił rzymską inscenizację tego mitu, odtworzonego na życzenie cesarza Nerona, który polecił zadać podobny rodzaj śmierci młodej i pięknej chrześcijance. Dodatkowych znaczeń dzieło Siemiradzkiego nabrało w lekturze polskiej publiczności, która upatrywała w nim treści odnoszących się do historii narodowej i aktualnej sytuacji politycznej kraju. Zwłaszcza przez skojarzenie z wydaną rok wcześniej powieścią "Quo vadis" Henryka Sienkiewicza, obraz interpretowany był jako alegoria męczeństwa narodu polskiego.

HAMLET POLSKI - PORTRET ALEKSANDRA WIELOPOLSKIEGO, JACEK MALCZEWSKI

Hamlet polski. Portret Aleksandra Wielopolskiego, Jacek Malczewski, 1903, olej na płótnie, 100 x 148, Muzeum Narodowe
Namalowany w 1903 r. obraz jest jednym z najbardziej znanych dzieł Malczewskiego. Przedstawia Aleksandra Wielopolskiego, wnuka margrabiego Aleksandra Wielopolskiego, polskiego polityka, członka rządu Królestwa Polskiego na początku lat 60. XIX w., który starał się lawirować między interesami zaborcy i ludności polskiej, między dwoma różnymi wizjami losów narodu polskiego.Obraz można interpretować jako zapytanie o wybór odpowiedniej drogi i przyszłe losy ojczyzny, wchodzącej w nowe stulecie.



W ORANŻERII - OLGA BOZNAŃSKA

Olga Boznańska, W oranżerii, 1890
W Muzeum Narodowym w Warszawie znajduje się zbiór 57 obrazów Olgi Boznańskiej, w tym takie arcydzieła jak W oranżerii, Portret chłopca w gimnazjalnym mundurku, Pracownia artystki, Imieniny babuni czy Portret Anny Saryusz Zaleskiej, a także szkicowniki i fotografie. Duży zespół obrazów artystki jest zawsze obecny w kolejnych odsłonach stałej Galerii Malarstwa Polskiego a jej obrazy niezmiennie pokazywane są na wystawach sztuki polskiej, organizowanych przez warszawskie Muzeum Narodowe za granicą. Płótno "W oranżerii" pokazane zostało ponownie w lutym 1892 roku w warszawskiej Zachęcie i otrzymało entuzjastyczną recenzję Henryka Piątkowskiego, który chwalił przede wszystkim walory malarskie dzieła, jego harmonijną kolorystykę, światło i subtelną tonację. 


MURZYNKA - ANNA BILIŃSKA- BOHDANOWICZOWA

Anna Bilińska-Bohdanowiczowa, Murzynka (fot. Krzysztof Wilczyński / MNW)


Obraz olejny Anny Bilińskiej-Bohdanowiczowej został namalowany w 1884 roku. To  realistyczne studium portretowe czarnoskórej kobiety znajduje się w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie od 1939 roku. Po II wojnie światowej „Murzynka” została wpisana do katalogu strat wojennych malarstwa polskiego, jako że została skradziona z Muzeum Narodowego w chwilę po upadku powstania warszawskiego. Na światło dzienne wyszła ponownie we wrześniu 2011 roku, kiedy znalazła się w zapowiedzi sezonu aukcyjnego w jednym z domów aukcyjnych w Berlinie. Po interwencji Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz potwierdzeniu autentyczności dzieła przez pracowników MNW, doszło do ugody między stroną polską, a ówczesnymi właścicielami. 21 marca 2012 roku „Murzynka” wróciła do Polski.


ŚMIERĆ BARBARY RADZIWIŁŁÓWNY - JÓZEF SIMMLER

Józef Simmler, Śmierć Barbary Radziwiłłówny (fot. Muzeum Narodowe w Warszawie)
Obraz Józefa Simmlera przedstawiający króla Zygmunta II Augusta przy łożu śmierci żony, Barbary Radziwiłłówny, jest znamiennym przykładem malarstwa historycznego, rozwijającego się w drugiej połowie XIX wieku na ziemiach polskich. Kiedy wystawiono go po raz pierwszy – w warszawskiej Zachęcie 1860 roku – oglądający obraz doznawali spazmów rozpaczy. Przedstawia zwieńczenie jednej z najbardziej niezwykłych opowieści w całej historii monarchii w Polsce. Miłość zakazaną.


OBEJRZYJ KONIECZNIE JESZCZE:
MUZEUM NARODOWE W WARSZAWIE: 10 OBRAZÓW, KTÓRE WARTO ZOBACZYĆ, CZĘŚĆ 1.
Copyright © ACH TAK!. Designed by OddThemes & SEO Wordpress Themes 2018