Strony

Top Menu

SZTUKA

DESIGN

Hubert de Givenchy i Audrey Hepburn - projektant i muza

Hubert de Givenchy to żywa legenda paryskiego krawiectwa, jeden z najważniejszych w historii mody couturierów. Audrey Hepburn, jedna z najpopularniejszych ikon stylu, ceniona przede wszystkim za swoje ponadczasowe kreacje i klasę. Oboje przez lata tworzyli modowy duet stając się legendarnym przykładem projektanta i jego muzy.



Wokół ich pierwszego spotkania krąży bardzo ciekawa anegdota. Otóż projektant na wieść o współpracy z aktorką o nazwisku Hepburn, pomylił wschodzącą gwiazdę z ikoną kina - Katherine Hepburn. Kiedy dowiedział się, że chodzi o zupełnie inną osobę, był nieco rozczarowany. Zmienił jednak zdanie, gdy ją spotkał. Współpraca gwiazdy z projektantem rozpoczęła się od filmu "Sabrina" Billy’ego Wildera. Okazała się ona na tyle udana, że zaowocowało to serią kolejnych pomysłów na kostiumy do jej najważniejszych filmów, takich jak "Śniadanie u Tiffany’ego" Blake’a Edwardsa czy " Zabawna Buzia" Stanleya Donena. A to dlatego, że aktorka miała również w swoim kontrakcie zastrzeżone, że jej udział w filmie wiąże się z zatrudnieniem jako projektanta kostiumów właśnie Huberta.Relacje, jakie łączyły Audrey Hepburn i Huberta de Givenchy, miały wyjątkowy charakter. Aktorka i projektant nie tylko ze sobą pracowali, ale także przyjaźnili się.  Givenchy ubierał gwiazdę nie tylko na planie, ale również kompletował jej codzienną garderobę.
Od zawsze szanowałem gust Audrey. Zdecydowanie różniła się od innych gwiazd filmu, kochała przede wszystkim prostotę - wyznał projektant w wywiadzie z "The Telegraph".


Hubert de Givenchy jest francuzem pochodzącym z arystokratycznego rodu. O swojej karierze postanowił już w wieku 17 lat. To wtedy zdecydował się studiować modę i krawiectwo w Paryżu. Na sukces nie czekał długo. Miał 25 lat gdy otworzył swój butik w paryskiej dzielnicy Plaine Monceau. Wcześniej pracował dla takich projektantów jak Lucien Lelong czy Elsa Schiaparelli. Idolem młodego projektanta był Cristobal Balenciaga, którego dom modowy jest dziś niemniej znany niż przedsiębiorstwo Givenchy’iego.  Miał świetne przygotowanie zawodowe: skończył Wyższą Szkołę Sztuk Pięknych w Paryżu, doświadczenie zdobywał praktykując m.in. u Elsy Schiaparelli i Jacques'a Fatha. Projektował stroje dla słynnych kobiet – m.in. dla księżnej Monako Gracji Patrycji oraz dla Jackie Kennedy Onassis, choć tylko z Audrey Hepburn, którą nazywał swoją muzą, połączyła go tak niezwykła relacja oraz przyjaźń trwająca czterdzieści lat. Nie ulega wątpliwości, że Givenchy przyczynił się do stworzenia stylu, z którym ją identyfikowano.
 Tylko w jego ubraniach jestem sobą. Jest kimś więcej niż krawiec, jest kreatorem osobowości - mówiła w wywiadach, zachwycając się nad ogromnym talentem ulubionego projektanta i najlepszego przyjaciela.

Audrey Hepburn to ikona kobiecości i szyku w każdym calu. Urodziła się jako Audrey Kathleen Ruston 4 maja 1929 w Selene w Belgii. Była córką brytyjskiego bankiera Johna Victora Hepburn-Rustoniego i holenderskiej arystokratki, baronówny Elli van Heemstra. Jako młoda dziewczynka przeszła przez okrutne doświadczenia wojny. Po wyzwoleniu uczęszczała do szkoły baletowej w Londynie, a w chwilę później rozpoczęła karierę modelki. Podczas jednej z sesji została zauważona przez pewnego producenta filmowego, dzięki któremu po raz pierwszy zetknęła się z filmem, grając epizod w „Nederland in Lessen”. W tym samym roku zmieniła nazwisko na Hepburn. Dobra passa nadeszła bardzo szybko, wraz z rolą w „Rzymskich wakacjach” Williama Wylera, u boku Gregory Pecka (1953), za którą aktorka otrzymała Oskara. Przyniosło jej to ogromną popularność i szereg interesujących propozycji, wśród których znalazły się m.in.: „Sabrina” w reż. Billy’ego Wildera (1954, kolejna nominacja do Oskara), gdzie jedną z głównych ról grał także Humphrey Bogart, rola Nataszy w amerykańskiej adaptacji „Wojny i pokoju” w reżyserii Kinga Vidora, musical „Zabawna buzia” Stanleya Donena (1957) u boku Freda Astaire’a, „Miłość po południu” Billy’ego Wildera (1957), „Historia zakonnicy” Freda Zinnemanna (1959, nominacja do Oskara). W 1957 roku Audrey zadebiutowała w telewizyjnym filmie „Mayerling” u boku swojego męża Mela Ferrero.










Copyright © ACH TAK!. Designed by OddThemes & SEO Wordpress Themes 2018