Strony

Top Menu

SZTUKA

DESIGN

Ewa Juszkiewicz: Upadek kusi. Malarstwo

Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, doktorantka Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Jedna z najpopularniejszych malarek młodego pokolenia. Na przestrzeni minionych paru lat była autorką kilku indywidualnych wystaw, a także wzięła udział w ponad dwudziestu projektach zbiorowych. Zajmuje się malarstwem, rysunkiem oraz animacją. Jest zainteresowana głównie tradycją portretu kobiecego, w swojej twórczości zajmuje się reinterpretacją znanych z historii wizerunków kobiet.
Zajmuję się portretem kobiecym, analizuję i badam sposoby przedstawiania kobiecych wizerunków w malarstwie na przestrzeni wieków. Interesują mnie schematy w prezentowaniu kobiecego wizerunku, przekraczanie norm estetycznych i kanonów obrazowania. Jednak nie zawsze tak jest, że interpretuję obrazy namalowane tylko przez mężczyzn, często zajmuję się też tymi, których autorkami są kobiety. Interpretowałam obrazy Louise Élisabeth Vigée Le Brun, Artemisii Gentileschi, Sofonisby Anguissoli czy Judith Leyster.


Ewa Juszkiewicz w swoich pracach malarskich zajęła się analizą portretu jako idealistycznego wizerunku człowieka Zachodu, który – począwszy od czasów Renesansu – ma reprezentować z jednej strony wszystkie kulturowe motywy oraz standardy, z drugiej zaś – stanowić odbicie wszystkich egzystencjalnych pęknięć i ran, których doświadcza podmiot. Artystka żongluje motywami oraz maskami, artykułując arbitralność „normy” i prezentując stany graniczne.

Ewa Juszkiewicz o swoich pracach:
W malarstwie nie skupiam się wyłącznie na eksponowaniu brzydoty - podobnie jak nie zależy mi na ukazywaniu samego piękna. Pokazuję ludzi takich, jakimi ich widzę. Okaleczenia, blizny, patologie czy deformacje wpisują sie w nasz wizerunek tak samo, jak wdzięk, uroda i harmonijna proporcjonalność. Nie chcę pokazywać brzydoty jako cechy odstajacej od ludzkiej istoty. Widzę w niej element współtworzący i budujący tożsamość. Zresztą, pojęcie piękna i brzydoty jest bardzo relatywne.  
Należy do tych artystów, którzy przywiązują olbrzymią wagę do warsztatu. Jak u dawnych mistrzów można na obrazach Juszkiewicz podziwiać fakturę, ciężar i właściwości przedstawionej materii. Wybór techniki i sposobu malowania jest zawsze związany z koncepcją zapożyczania.
Podczas pracy na podstawie reprodukcji poddaję dekonstrukcji pewne fragmenty obrazu, jednocześnie starając się odtworzyć wiernie pozostałe. Ważnym elementem w tym procesie jest podążanie za pociągnięciami pędzla autora pierwowzoru, umożliwia mi to w metaforycznym sensie spotkanie z tym artystą" – dodaje w rozmowie z Agnieszką Rayzacher.






Copyright © ACH TAK!. Designed by OddThemes & SEO Wordpress Themes 2018