Strony

Top Menu

SZTUKA

DESIGN

MUZEUM NARODOWE W WARSZAWIE: 10 OBRAZÓW, KTÓRE WARTO ZOBACZYĆ, CZĘŚĆ 1


Zbiory Muzeum Narodowego w Warszawie obejmują ponad 830 tysięcy eksponatów, dzieł sztuki polskiej i światowej. Pochodzą one ze wszystkich epok, od antyku do współczesności, i obejmują  malarstwo, rzeźbę, rysunki, ryciny, fotografie, numizmaty, a także przedmioty sztuki użytkowej. Przygotowaliśmy listę 10. obrazów wartych szczególnej uwagi!



BITWA POD GRUNWALDEM,  JAN MATEJKO

Bitwa pod Grunwaldem, Jan Matejko, 1878, olej na płótnie, 426 x 987 cm, Muzeum Narodowe
Ten największy polski obraz Jan Matejko zaczął malować obraz jesienią 1875, a ukończył go na początku roku 1878. Korzystając z opisu przebiegu bitwy pod Grunwaldem zamieszczonego w Dziejach polskich Jana Długosza, Matejko przedstawił jej końcową fazę - odwrót wojsk krzyżackich i śmierć wielkiego mistrza zakonu podczas ataku chorągwi ziemi krakowskiej. Pod względem ideowym i kompozycyjnym przedstawiona na obrazie akcja koncentruje się wokół dwóch postaci: wielkiego mistrza zakonu Ulricha von Jungingen, ukazanego w śmiertelnym starciu z plebejskimi wojownikami, oraz wielkiego księcia litewskiego Witolda, pędzącego jak gdyby wprost na widza, z mieczem wzniesionym do ciosu.

Historyk Marek Rezler podpowiada nam jak czytać i interpretować obraz:
Kiedy próbuje się analizować symbolikę zawartą w obrazie Matejki, trzeba zdawać sobie sprawę z trudności tego zadania, oraz z faktu że jest to praktycznie niemożliwe aby rozwikłać wszystkie wskazówki i niuanse przedstwawione na obrazie. Trzeba podejść do tego dzieła w specyficzny sposób: najpierw powinniśmy zrozumieć i ogarnąć ogólny widok obrazu, a potem zagłębić się w szczegóły, zacząć stopniowo oddalać perspektywę aby sledzić możliwe zależności pomiędzy konkretnymi postaciami, aż w końcu popatrzeć na cały obraz ponownie.

ŻYDÓWKA Z POMARAŃCZAMI, ALEKSANDER GIERYMSKI

Żydówka z pomarańczami (Pomarańczarka), Aleksander Gierymski, ok. 1880-ok. 1881, olej na płótnie, 65 x 54, Muzeum Narodowe
Obraz Gierymskiego w ostatnich latach zyskał spory rozgłos ze względu na historię, jaką przeszedł. Ulubione dzieło polskiego artysty to dziś jeden z symboli Muzeum Narodowego w Warszawie. Z Muzeum, gdzie znajdował się od 1928 r. został zrabowany prawdopodobnie przez niemieckiego oficera, który zabrał go na własną rękę w 1944 r. Przez dziesięciolecia uchodził za bezpowrotnie stracony. Ostatecznie odnalazł się w 2010 r. w jednym z domów aukcyjnych. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego dwa lata prowadziło pertraktacje dla jego odzyskania. Ostatecznie odkupienie Żydówki pomogła sfinansować Fundacja PZU.


W ALTANIE, ALEKSANDER GIERYMSKI

W altanie, Aleksander Gierymski, 1882, olej na płótnie, 137 x 148, Muzeum Narodowe
To jeden z najsłynniejszych obrazów Aleksandra Gierymskiego. Pierwsza wersja obrazu powstawała aż pięć lat. Poprzedziły ją dziesiątki, jeśli nie setki szkiców malarskich, przedstawiających najrozmaitsze detale tytułowej altany i przedmiotów w niej się znajdujących. Są one często wyjątkowo subtelnymi i szczegółowymi studiami światła. Obraz stanowi wyjątkowe dokonanie wśród XIX-wiecznych studiów natury, będąc na tle ówczesnej sztuki dziełem wyjątkowo oryginalnym i osobnym. 

DZIWNY OGRÓD, JÓZEF MEHOFFER

Dziwny ogród, Józef Mehoffer, 1903, olej na płótnie, 222,5 x 208,5, Muzeum Narodowe
Obraz uważany jest za jedno z największych arcydzieł polskiego symbolizmu. Powstał podczas letniego wypoczynku malarza i jego rodziny w Siedlcu niedaleko Krakowa w 1902 roku, jednak ostatecznie został ukończony w roku 1903, o czym informuje sygnatura. Płótno przedstawia trzy osoby: żonę artysty, jego synka oraz opiekunkę. To sielankowe przedstawienie zakłóca jeden szczegół, ważka. Owad, który może być traktowany jako symbol zbliżającego się nieszczęścia...

BABIE LATO, JÓZEF CHEŁMOŃSKI 

Babie lato, Józef Chełmoński, 1875, olej na płótnie, 119,5 x 156, Muzeum Narodowe

Obraz został namalowany w pracowni w Warszawie, jako efekt podróży Chełmońskiego na Ukrainę w 1874 roku. Na pastwisku o rudo-zielonej trawie, leży na ziemi na wznak młoda dziewczyna w stroju ukraińskiej wieśniaczki. Dzieło stanowi przykład naturalistycznej odmiany polskiego realizmu.
Copyright © ACH TAK!. Designed by OddThemes & SEO Wordpress Themes 2018