Strony

Top Menu

SZTUKA

DESIGN

Screwball comedy, czyli skąd się wzięły komedie romantyczne


plakat do filmu "Dziewczyna Piętaszek", reż. Howard Hawks
Komedie romantyczne bez seksu, a jednak pełne napięć? Poznajcie gatunek, od którego wszystko się zaczęło, czyli screwball comedy, który narodził się w drugiej połowie lat 30-tych. Słowo screwball w amerykańskim slangu oznacza coś niekonwencjonalnego, irracjonalnego, dziwacznego. Komedie najczęściej koncentrują są na mało prawdopodobnym zdarzeniu, które prowadzi do romansu między bohaterami. Głównym motywem jest walka płci: kobieta często uzyskuje przewagę nad mężczyzną, wprowadza chaos i zamieszanie w jego świecie. W akcji pełno jest gagów, niespodziewanych zwrotów, napięć i opozycji: dobry/zły, biedny/bogaty i innych. Dialog skrzy od dowcipów, ironii, uszczypliwości.

Zdarzyło się jednej nocy 

Claudette Colbert, Clark Gable "Ich noce", reż. Frank Capra

Pierwszy film określany jako screwball comedy to "Ich noce" Franka Capry, film drogi.  Oglądamy pełną perypetii podróż do Nowego Jorku, podczas której zakochują się w sobie bogata, rozkapryszona dziedziczka i przystojny dziennikarz, pragnący opisać jej historię. Ona jest snobistyczną panienką, on cynicznym człowiekiem pracy. Podczas podróży Ellie zaczyna poddawać się patriarchalnej władzy, wyrzekając się swojej postawy buntowniczki. 
Z "Ich nocy" zapamiętamy, jak podróżować autostopem, lekcję jedzenia pączków i nagi tors Clarka Gable. Nie bez przyczyny film zdobył 5 najważniejszych Oscarów!


Małżeństwo (nie)doskonałe - Hepburn i Tracy

"Żebro Adama", reż. G. Cukor
"Żebro Adama" George'a Cukora z 1949 roku to komedia małżeńska. Prokurator Adam oskarża kobietę o próbę zabójstwa męża przyłapanego na zdradzie. W obronie niedoszłej morderczyni staje Amanda, żona Adama, która uważa, że kobiety nie są sądzone sprawiedliwie. Napięcie rośnie nie tylko na sali sądowej, ale i w domu, dialogi pełne są celnych ripost i uszczypliwości. Dodatkowym atutem filmu jest chemia pomiędzy parą głównych bohaterów: Katharine Hepburn i Spencer Tracy wcielający się w role małżonków przez ponad 20 lat byli kochankami. 


Remarriage comedy 

"Filadelfijska opowieść", reż. G. Cukor
"Filadelfijska opowieść" George'a Cukora z 1940 roku to przykład remarriage comedy - podgatunku dotyczącego rozwiedzionych małżeństw, które decydują się na ponowny związek. 
Dzień przed ślubem Tracy (Katharine Hepburn) odwiedza jej były małżonek, Dexter (Cary Grant). W posiadłości pojawia się także para dziennikarzy, którzy planują napisać niechlubny artykuł o ojcu panny młodej i skompromitować rodzinę. Tracy musi wybrać pomiędzy narzeczonym, byłym 
mężem, a uwodzicielskim dziennikarzem (w tej roli James Stewart) i uratować dobre imię ojca. 


"Masz wiadomość" czyli "Sklep za rogiem"

"Sklep na rogu", reż. E. Lubitsch

Zanim Meg Ryan odbierała maile od Toma Hanksa, Margaret Sullavan korespondowała z Jamesem Stewartem. Nie wiedziała jednak, że jej "najdroższy przyjaciel" to kolega z pracy, Alfred, który bez przerwy jej docina i rywalizuje o uznanie szefa. Intymne listy, urokliwy Budapeszt i uparta para głównych bohaterów - na pewno znacie remake tego filmu, czyli "Masz wiadomość".

Ona, on i lampart

"Drapieżne maleństwo" reż. H. Hawks 
Gadatliwa i postrzelona Susan (w tej roli Katharine Hepburn) gubi lamparta Baby. W pogoni za zwierzęciem towarzyszy jej stateczny paleontolog (nieziemsko przystojny Cary Grant), zaręczony ze swoją asystentką. Dodatkowo okazuje się, że Susan jest dziedziczką niemałej fortuny i mogłaby pomóc naukowcowi w zdobyciu funduszy. Gdyby tylko nie działała mu tak na nerwy...


Kiedy mężczyzna kocha... mężczyznę

"Pół żartem, pół serio" reż. B. Wilder
Jednym z ostatnich filmów uznawanych za screwball comedy jest "Pół żartem, pół serio" Billy'ego Wildera z 1959 roku. Dwaj gangsterzy przebrani za kobiety dołączają do żeńskiej orkiestry dętej i poznają piękną Susan (Marilyn Monroe). Nie brakuje sex appealu, zabawnych zbiegów okoliczności i żartów z obu płci. Tony Curtis i Jack Lemmon w damskich sukienkach wzruszają i śmieszą, a naiwna Susan czaruje widzów zmysłowością.


Screwball comedy wprowadziło nowy typ bohaterki - silnej, wyemancypowanej kobiety, która nie boi się konfrontacji. Współcześni scenarzyści komedii romantycznych wciąż nawiązują do hollywoodzkich wzorców, ale zapominają o największej sile tamtych filmów - niebanalnych, pełnych iskier i sarkazmu dialogach. 
Copyright © ACH TAK!. Designed by OddThemes & SEO Wordpress Themes 2018