Strony

Top Menu

SZTUKA

DESIGN

Zbigniew Warpechowski - pionier polskiej sztuki performance


Sztuka performence kojarzy mi się przede wszystkim z Mariną Abramović. Jestem pod ogromnym wrażeniem jej sztuki i pomysłów na wyrażanie siebie. Jednym tchem pochłonęłam dokument Marina Abramović: artystka obecna.


A teraz dowiaduje się, że jednym z pionierów sztuki performance na świecie jest Polak! Zbigniew Warpechowski.


To on założył międzynarodową grupę The Black Market, która skupia pionierów sztuki performance na całym świecie.Warpechowski realizował performances w wielu krajach Europy, Azji i Ameryki Północnej. Droga artystyczna Zbigniewa Warpechowskiego rozpoczęła się od malarstwa figuratywnego, którym artysta zajmował się jeszcze jako student architektury. Po przerwaniu studiów na krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych zaczął tworzyć poezję, która wprowadziła go w obszar performance. W 1967 roku Zbigniew Warpechowski zrealizował swój pierwszy performance – była to improwizacja poetycka z udziałem Tomasza Stańki (po 40 latach artyści zrekonstruowali tę akcję dla Lubelskiej Zachęty). W 1971 roku powstał cykl Talerzowanie – wystawiony w Galerii Foksal a kilka miesięcy później w Krzysztoforach. Rok później został zaprezentowany na Festiwalu Sztuki w Edynburgu. W 1973 roku Warpechowski zainicjował warsztaty performance w ramach Lubelskiej Wiosny Teatralnej – były to pierwsze w Lublinie prezentacje polskiej sztuki niezależnej. Od 1985 roku należy Grupy Krakowskiej. Był jednym z założycieli międzynarodowego kolektywu artystów performance Black Market (1986). W 2006 roku zainaugurował Sympozjum Realności Poetyckich, poświęcone poetyckim źródłom sztuki akcji. Jego prace znajdują się w zbiorach Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Narodowego w Warszawie i Wrocławiu, Muzeum im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy, Muzeum w Koszalinie.

Od 20 września w warszawskiej Zachęcie będzie można zobaczyć wystawę która pokazuje obszerną dokumentację twórczości Zbigniewa Warpechowskiego.

















„Dialog z rybą", 1973, Lubelska Wiosna Teatralna, Warszatat, Lublin,
 z archiwum Zbigniewa Warpechowskiego



Autorzy zdają sobie sprawę z paradoksu, jakim jest prezentacja w galerii niemożliwej do odtworzenia, efemerycznej sztuki polegającej na unikalnym doświadczeniu artysty i widzów. Dokumentacja jest tylko nośnikiem pozwalającym performance’owi istnieć dalej w czasie i przestrzeni, nie jest jednak celem działania artysty, o czym świadczy często niska jakość techniczna realizowanych podczas akcji nagrań wideo. Dlatego na wystawie prezentowane są przede wszystkim te z nich, które pozwalają uchwycić dążenie artysty do autentycznych przeżyć i odczucia metafizycznego charakteru rzeczywistości oraz pragnienie włączenia w ten proces innych. Oprócz fotografii i filmów wideo dokumentujących akcje performance, na wystawie pokazywane są towarzyszące im teksty artysty i szkice przygotowawcze, wreszcie odgrywające istotną rolę w jego działaniach rekwizyty i kostiumy. W kilku miejscach wystawy zaaranżowane zostały przestrzenie, w których potencjalnie mogą zostać powtórzone dawne 
performance Warpechowskiego.
http://www.zacheta.art.pl/article/view/2096/zbigniew-warpechowski-to























Oczekiwanie", 1983, BWA, Lublin, fot. Zygmunt Rytka
z archiwum Zbigniewa Warpechowskiego 


źródło: http://www.openarchive.pl/
Copyright © ACH TAK!. Designed by OddThemes & SEO Wordpress Themes 2018